neděle 11. března 2018

Dívka na sněhu - Danya Kukafka

Autor: Danya Kukafka
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Plus
Počet stran: 301

"Takhle z horizontálního pohledu je moc krásná. Andělská - už chápu, co tím všichni myslí. Ležíme vedle sebe jako milenky na jediném polštáři, ale její lasturová pusa se otevírá a zavírá, otevírá a zavírá, hrudník se jí zvedá a po svažujícím se kořeni nosu jí do stran stékají slzy. Neslyším tě! pokudsím se říct, jenže se mi zasekla pusa a já ji nemůžu otevřít. Ramena mám přilepená k zemi. Neslyším tě! Teď už křičí, ale přitom nevydá ani hlásku, divoce ke mně natahuje ruce. Prosí a pláče a žadoní a všechno se to ztrácí ve změti chaluh v oceánu."

V coloradském městečku je nalezena zavražděná středoškolačka. Tamní obyvatelé jsou otřeseni a atmosféru plnou strachu a podezření prožívají každý po svém - dospívající Cameron, jenž byl mrtvou dívkou posedlý, spolužačka Jade, která ji nenáviděla, a vyšetřující policista Russ, přítel Cameronova ztraceného otce. Všichni tři se navíc musejí vypořádat s vlastním životem a démony, které je sužují. Každý z nich totiž skrývá nějaké tajemství. Kým člověk je, když se nikdo nedívá? Od znepokojivé první věty po omračující závěr je Dívka na sněhu thriller, který má perfektní spád a mistrně vystavěnou zápletku.

Danya Kukafka pochází z Colorada a vášeň pro četbu a psaní se v ní probudila již v dětství, když se zapojila do školní soutěže o nejlepší strašidelnou povídku. Vystudovala univerzitu v New Yorku, kde nyní pracuje jako nakladatelská redaktorka. V duchu se stále vrací do zapadlého rodného podhůří, kam také situovala svůj románový debut. Autorka otevřeně přiznává inspiraci knihou Jeffreyho Eugenidese Sebevraždy panen, celkové vyznění románu připomíná také kultovní seriál Twin Peaks.

Tak nejdříve bych ráda zmínila, že Dívka na sněhu, dle mého názoru, není thriller, ale román s detektivními prvky. Cameron, Jade a Russ. Tři důležité postavy, jedna mrtvá dívka a tři různé příběhy, které z části právě ta mrtvá spojuje.
Cameron a Jade jsou stejně staří vrstevníci, spolužáci, jenž navštěvují střední školu, odkud je také ta zemřelá. Každý je ale jiný i když v mnoha ohledech na vás můžou působit stejně "bláznivě". Mají své světy, kam utíkají před realitou, jenž nebývá vždy růžová.
Russ je policajt, který má nejen vyšetřování na starost, ale někteří podezřelí mu zasahují do soukromého života více, než všichni ostatní.
A tak se stane to, že v průběhu vyprávění se čtenář dovídá všechny podrobné informace o životech těchto tří lidí a nenápadně, někde pod čarou se řeší případ mrtvé středoškolačky.

Celý příběh je vyprávěn ze tří pohledů - jak Camerona, tak Jade a Russe, kteří se ve vyprávění střídají po kapitolách. Musím říct, že tohle mě bavilo. Líbilo se mi nakukovat pod pokličku jejich myšlení, hledat určité indicie a vodítka a zjišťovat, co že vlastně se stalo. Jenže na druhou stranu mi trochu vadilo, že primárně by se autorka měla věnovat vyšetřování vraždy, ale na mě to působilo jako druhořadé. V první řadě jsem se totiž dočítala o životech právě těchto tří osob, ale možná právě pro to byla tato kniha pro mne tak zajímavá. Něco jsem očekávala, dostala jsem úplně něco jiného a přesto jsem spokojená.

Bylo to svým způsobem fakt zvláštní čtení, ale já si to užila. Někdy si člověk potřebuje třeba jen dokázat, že ostatní (byť knižní hrdinové) jsou divnější než on sám. :-)

"A najednou to bylo všechno pryč: deset let přátelství, západy slunce na jejich oblíbeném místě v horách. Pod plošinou zase jen plošina. Kloužete dolů a dolů, až pak nakonec sletíte do vody. Rozhlížíte se po temném, nekonečném prostoru kolem a plavete, protože jinou scenérii ani neznáte. jste přesvědčeni, že na druhé straně nádrže čeká další hora, další útesy."

Co se mi obzvláště líbilo a považuji za důležité zmínit je styl psaní autorky. Nejen, že dokázala do každé kapitoly dát nějakou zvláštnost, která vás nějakým "divným" způsobem zaujme, také příjemně rozdělila kapitoly a navíc si myslím, že zvládla dobře upoutat. Místy jsem totiž měla pocit, že čtu "o ničem", ale děsně mě to baví. :-)
A když se zmíním o rozuzlení, tak to jsem opravdu nečekala a už jen kvůli němu byste si tuto knihu mohli přečíst. Překvapilo mne to.

Pokud se rozhodnete si tuto knihu přečíst, opravdu od ní neočekávejte skvělý thriller, u kterého budete napnutí jako struny. Jděte do ní s pocitem, že je to román s nějakou tou detektivní zápletkou, která ovšem není hlavní dějovou linií. Důležitější jsou postavy, které jsem zmínila výše (Cameron, Jade a Russ), kdy se autorka věnuje jejím životním pokleskům i vzletům, kdy se jim dostanete do hlavy, budete se snažit pochopit jejich myšlení a počínání v určitých fázích jejich života.

Líbilo se mi, že na mne působila atmosféra knihy zvláštně ponurým způsobem a samotní hrdinové tomu pomáhali. Nemají to lehké a s mrtvolou na blízku je to o to složitější. Ještě k tomu, když je s ní něco spojuje.
Určitě doporučím k přečtení těm, kteří si chtějí přečíst něco nového, kteří chtějí sáhnout po dobrém, debutovém románu nové, slibné autorky.

Hvězdné hodnocení:


Děkuji vydavatelství Albatrosmedia.cz za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat