sobota 17. března 2018

Bez duše - Martin Stručovský

Autor: Martin Stručovský
Nakladatelství: Motto
Počet stran: 278
Rok vydání: 2018

"Nalil jsem si hrnek černého kafe bez cukru. Bylo tak husté, že v něm lžička ztuhla jako v betonu. Ještě před pár lety jsem ho pil po litrech. Doktor m několikrát dával výstrahu, že mě to množství jednou zabije. K mému štěstí se ale jeho prognóza nesplnila."

Přes den pracuje Matěj Mlynář jako knihkupec. V noci je tu ale pro ty, kteří se ocitli v nesnázích a nemají se na koho jiného obrátit. Během podzimního večera vyhledá Matěje i Marta Kučerová. Mladá žena, která potřebuje ochránit před bývalým přítelem. Ten se nechce smířit s rozchodem a pronásleduje ji na každém kroku. To, co Matěj považoval za další rutinní kšeft, se brzy změní v drsnou hru bez pravidel. Jde mu náhle o holý život i o vlastní duši.

Martin Stručovský se narodil 22.1.1989 v Jindřichově Hradci. Píše už od svých třinácti let, jeho první publikovanou prací jsou Slzy bohů (2008), ze série JFK. V roce 2007 začal psát pro scifi rubriku Neviditelného psa Sarden a od roku 2008 působí jako zástupce šéfredaktora JFK Fans - fanouškovských stránek Agenta JFK.

České detektivky čtu ráda. Nejen, že tím určitým způsobem "podporuju" české spisovatele, ale stále čekám na nějakou dobrou knihu, která se bude moct měřit se světovým trhem. Krom autorky Michaely Klevisové, od které detektivní sérii s Josefem Bergmanem fakt můžu, tak jsem ještě neměla štěstí. A teď, Martin Stručovský, mi konečně splnil sen! Bez duše mě velmi mile překvapila!

Hlavní hrdina Matěj Mlynář má skvělé zaměstnání. Je knihkupec. Má dceru Terku, se kterou ovšem nemá nejvřelejší vztahy, protože na sebe nemají příliš mnoho času. Místo, aby po večerech seděl doma a povídal si s ní, zachraňuje cizí lidi, kteří se ocitnou v nesnázích. Mnohdy přijde nad ránem domů a rozhodně není ve své kůži. Navíc se potýká se svými démony, takže toho má více než dost. Když jednoho dne natrefí na "zákaznici" Martu a hlídaní jejího bezpečí, nemá ani tušení, jak špatně se to vyvrbí. Půjde mu o život a nejen mu.

Musím říct, že Matěj Mlynář mi byl sympatický až ouvej. Byl to přesně ten typ chlapa, který je tvrďák, ale dokáže přijmout i ránu a nesesypat se z toho. Navíc jeho smysl pro spravedlnost byla úžasná a kolikrát dokázal překročit hranice zákona, aby spravedlnosti učinil za dost. A to na něm bylo fakt dobré. Musím říct, že všeobecně všechny postavy, které se v příběhu objevily, působily velmi příjemným dojmem, samozřejmě jen ty, které stály na straně dobra. Zlí padouši jsou padouši a padouchy zůstanou! :-)

"Další výstřel už nenásledoval. Doběhl jsem na konec louky. Skrz stromy jsem se prodral na plac u krajnice, kde jsem nechal auto. Ostružiní se mi do nohy zarylo jako rezavý ostnatý drát. Sykl jsem bolestí. Do auta jsem se dostal během několika sekund. Nastartoval jsem. Motor zakašlal jako člověk prolezlý skrz na skrz tuberkulózou, ale rozběhl se."

Autor Martin Stručovský napsal velmi čtivý příběh, který přečtete na dva zátahy a budete se bavit. Budete napnutí, jak všechno dopadne a jak Matěj Mlynář vše rozmotá. Při čtení mi stránky ubíhaly velmi rychle a nenašla jsem žádné zápory, které bych tady napsala. Ani žádné hluché místa. Vůbec nic.

Na to, že se jedná o autorovu prvotinu musím říct, že tohle je výborný počin. Kniha s názvem Bez duše duši má. Od začátku, prvních kapitol, jsem tušila, že se mi to bude líbit a nemýlila jsem se. Navíc, co se mi vážně líbilo, tak je, že autor propojil všechny postavy, každá má své místo a ať se zdá sebemíň důležitá, bez ní by to nešlo. Spojitosti a vztahy jsou neskutečně propletené, ale přitom pro čtenáře pochopitelné.

S knihou jsem maximálně spokojená. Čtení pro mě mělo spád, bavilo mě, byla jsem napnutá, užívala si každé slovo. Fandila jsem Matějovi a vůbec celé jeho rodině, oblíbila jsem si Královou, i když ze začátku byla pro mne taková nemastná, neslaná a doufám, že poslední věta v knize slibuje další příběhy s Mlynářem. Protože pokud autor napíše další knihu, určitě si ji pořídím. Jsem ráda, že můžu konečně říct, že i mezi českými autory máme opravdu dobré "detektivkáře".

Hvězdné hodnocení:


Děkuji vydavatelství Albatrosmedia.cz za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat